Första utvecklingsfasen

De senaste dagarna har L varit gnälligare, velat äta mer och sovit sämre än förut. Hon är i princip bara nöjd i min famn. Vi skämtade om att det var utvecklingsfas på gång men jag trodde det var för tidigt för det redan, men jag laddade iaf ner appen The wonder weeks och kollade. Skrev in det datum jag tror var BF (10/2), inte enligt RUL och… Jojomen, hon är ju precis i gnällfasen inför första språnget! Själva språnget ska komma om ca fem dagar så det är bara att stå ut tills dess.

De här sprången stämde nästan läskigt väl på G under hans första år och boken hjälpte mig verkligen att stå ut och förstå honom. Jag lånade boken av en kompis då så jag har inte kvar den, men även om appen är mindre utförlig känns det hittills som att den räcker.

Så här står det om den gnälliga fasen inför ett språng;

– Crying without a normal reason such as a dirty diaper, hunger or sleep;
– Only quiet when he is with you;
Suddenly wants much more physical contact. For instance, your baby only wants to sleep when he lies in your arms, or he suddenly wants to sleep feeling belly-to-belly contact.
– Wants to be breast fed much more often. This is very normal and very good. Breastfeed your baby upon request. Does he want the breast more often? Give it to him!

Och det här är andra tecken på just första språnget;

He is clearly more interested in the world around him and is now better able to look at things beyond the range of 20-to-30 centimeters. As a parent you notice that your baby is suddenly responding more to you and to others. Interesting note: your baby produces, for the first time or much more frequently than before, tears while crying.
Jag sa precis till Stefan igår att hon verkar mer vaken och med, ser mig i ögonen och tittar mot lampor, tvättmaskinen mm. Och igår såg jag hennes första tår!

Det blir spännande att se vilka av följande nya saker hon lär sig! (Inget barn lär sig allt på en gång)

– Looks at something longer and more frequently;
– Responds to touch differently;
– Gives a social smile for the first time;
– Responds to odors more clearly;
Is more awake and ‘busy’.

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

