Fjärde språnget

Jag har glömt att skriva om fjärde språnget, nu är L redan i första fasen till det femte. Med storebror G var det så väldigt tydligt när det var nytt språng men L är inte lika tydlig – eller så hinner jag inte märka av det lika bra med andra barnet…

Dessa färdigheter stämmer på L;

Is suddenly very active: one moment he is taking a rest, the next moment suddenly everything about him moves;
Hardly misses when he grasps something;
Puts mother’s hand in his mouth;
Pulls a cloth away from his own face (first still slow);
Is busy with an ”activity center” (hon kan sitta länge med det och har kommit på hur hon kan få det att låta genom att sparka till det);
Searches to see where mom or dad are (reagerar på om jag går iväg och har även börjat ”ropa” – ofta räcker det att jag visar var jag är, jag måste inte ta upp henne);
Reacts to his mirror image;
Uses consonants;
Grumbles when he is impatient.

… och dessa stämmer inte så bra;

‘Hits’ the table with a toy;
Responds to his name (iofs reagerar hon när man pratar med henne men inte mer på sitt namn än annars (började reagera tydligt på sitt namn vid sju månader, reagerar även när man pratar om henne med någon annan));
Pushes the breast away when he has enough (hon vänder bort huvudet);

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

