Sexmånaderskontrollen

Det här inlägget är lite försenat, vi var på läkarbesök på BVC strax efter L:s sexmånadersdag. Allt var bra, läkaren kollade så hon kunde ta en leksak och flytta mellan händerna samt att hon tittar efter en tappad leksak. Hon påpekade, liksom de flesta, hur aktiv och med L är.

L hade gått upp i vikt och växt och följer i stort sett sina kurvor (två steg under medel). Vikten dippar lite igen men varken sköterskan eller läkaren var oroade för det iom att hon är så aktiv men inte har börjat äta så mycket än. Läkaren tyckte det var ”dags” att sluta nattamma vilket jag tycker känns allt för tidigt… Det här att de inte ska behöva äta på natten efter sex månader, jag undrar verkligen om det stämmer? Hur vet man det..? Det låter lite som en kvarleva från när de bara skulle få mat var fjärde timme tycker jag… Det är klart att det vore skönt både att få sova hela natten och om hon åt mer vanlig mat (om det nu hör ihop) men jag tycker ännu hon är så liten… Jag är inte beredd att tvinga henne att sluta än, får se hur det känns om någon eller några månader.

One response to “Sexmånaderskontrollen

  1. Hur sover hon på nätterna? Väcker hon dig och vill äta? Isf skulle jag fortsätta. Om hon bara vaknar och ”är” så skulle jag testa att se vad som händer om du inte ger henne bröstet.
    Båda mina har varit ganska lätta att sluta nattamma, en flaska välling innan läggning och sedan en amning vid 22-tiden tror jag det var och sedan sov de till kanske 6-tiden med några uppvak som det bara räckte att buffa lite i rumpan så somnade de om. Låter löjligt enkelt.. tror inte på att tvinga bort nattamning men jag har å andra sidan inte lidit så mycket av den. en kompis har haft stora problem på nätterna och det slutade med att hennes man tog nätterna och mamman sov i ett annat rum.

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

