En trädgård för fjärilar och humlor…

… vill jag gärna ha! Gällande humlorna är jag nog på rätt väg, halva gräsmattan har förvandlats till klöveräng och eftersom vi inte orkade klippa den, eh, lät den vara kvar med tanke på humlorna hela sommaren har det varit rena hummelparadiset…

Bolltistel är tydligen också en favorit, att döma av den här bilden!

Fjärilar har jag inte sett lika många, men den här skönheten fångade jag på bild häromdagen.

Förutom att fjärilar och humlor är vackra att se på hjälper de till med pollineringen av växterna, och humlor sägs dessutom skrämma iväg getingar – väldigt trevlig bi(haha)effekt! 🙂

PS Jag råkade visst publicera inlägget innan jag hade lagt in bilderna, så jag tog bort det, men här kommer det igen, med bilder! 🙂

3 svar till “En trädgård för fjärilar och humlor…

  1. Jag kan bara instämma i att jag vill ha en trädgård för fjärilar och humlor. 🙂 Fjärilar har jag verkligen inte sett många i år men så besökte jag Trädgårdsföreningen i söndags och det var visst där de höll till… 😀 Tyvärr ser jag inte bilderna i inlägget!

    Vi syns!
    Kram Karin

  2. Skaffa en Budleja, fjärilsbuske, så ska ni få se på fjärilar!. Dom bara älskar nektarn i blommorna.Och busken har så vackra lila, vita eller rosa stora blomkolvar.

  3. Haha – bieffekt! Där slog du allt huvudet på spiken:)
    Fiiint med stooora vackra närbilder!

    Krams

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!