Blommig fredag – på fönsterbrädan

Jag är lite sent ute men tänkte ändå hänga på Blommig fredag, som denna vecka har temat ”På fönsterbrädan”. Katarina visade sin kryddkarlbergare, och just en sådan har jag också i mitt köksfönster så jag kan ju inte låta bli att visa den! När jag är på trädgårdsmässor med Svenska örtasällskapet har vi alltid med några kryddkarlbergare. Det är kul att låta folk känna och lukta på dem och berätta vad de tycker den luktar som – vissa tycker att den luktar timjan, andra oregano eller citron – och jag skulle nog säga att den har alla dessa dofter i sig. Kärt barn har många namn, och kryddkarlbergare kallas på olika språk för jamaicansk timjan, mexikansk oregano, de fem årstidernas ört, indisk mynta, med mera.

Kryddkarlbergarens latinska namn är Plectranthus amboinicus och jag har även två släktingar till den; dels vanlig karlbergare som också kallas springpojke eller svensk murgröna. Den har blanka blad istället för kryddkarlbergarens ludna, men de har en egenskap gemensamt; de växer som 17! Kryddvarianten lugnar sig lite på vinterhalvåret, men dess släkting växer nästan lika mycket nuförtiden som på sommaren – och varje gång man klipper den, delar den sig och fortsätter växa.

Den söta lampan till vänster är arvegods från Stefans mormor.

Dessutom har jag en tredje Plectranthus som så vitt jag vet inte har något svenskt namn, men på latin heter den Plectranthus ernestii. Den får en förvedad stam och passar bra att stamma upp, nästan som en liten bonsai. Bladen är småludna och doftar starkt aromatiskt när man tar på dem. Senaste året har den blommat flera gånger, jättesöta små blomspiror från varje kvist. Tyvärr har den just blommat över och jag hittar inga kort på blommorna, så ni får ge er till tåls…

Äntligen har ljuskulorna kommit upp i fönstret!

Kryddvarianten av Plectranthus är den enda som är ätbar, men den är väldigt användbar; man kan ha den i grytor och sallader, klippa den som kryddgrönt på smörgåsen, strimla den och woka… Bara fantasin sätter gränser!

Hos Katarina hittar ni som vanligt fler bidrag till blommig fredag! Vad har du på din fönsterbräda?

8 svar till “Blommig fredag – på fönsterbrädan

  1. Men vad kul att du också har kryddkarlbergaren! Den verkar inte vara så vanlig. Jag är så glad för min!
    Fin julstämning har du också, ser jag!
    Kram!

  2. Hej du vad intressant inlägg. Lärorikt. ha en fin söndag/Gela

  3. Kryddkarlbergare, springpojke… Ständigt dessa finurliga namn som gör växterna desto mer exotiska. Jag som innan jag började läsa din blogg bara kunde ormbunke och maskros:)

    På min fönsterbräda står nån slags garderobsblomma. Grön och oändligt tålmodig, precis så långt som mina växtprioriteringar tillåter.

    Ha en fin andra advent bland snö och lussekatter:)
    Kramar!

  4. Vilka roliga namn det finns på krukväxter .
    Kryddkarlbergare det har jag aldrig hört förut.

    Fina juliga fönster har du fotat.

    Ha en fin vecka/ Gunilla

  5. Kjell Furberg

    Gällande svenska namn på Plectranthus ernstii är flaskljus. Se gärna i vår nationella kulturväxtdatabas Skud: http://www.skud.info

  6. Kjell Furberg

    Att använda alternativnamnet mexikansk oregano för kryddkarlbergare är nog direkt olämpligt då detta namn redan är upptaget – det utgör gällande namn för Lippia graveolens, en verbenaväxt.

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!