Trolska ormbunkar

Som en uråldrig runstav med magiska tecken, för dig att tyda. Eller ett märkligt djur, krumt men stolt, som lurar bland löven. Eller ett litet monster som gapar mot solen och försöker sluka solljuset. Svårt att tro att den snart kommer slå ut som en solfjäder och täcka marken i woodlandet. Visst syns det att ormbunken är gammal som gatan, ja ännu äldre – det växte faktiskt ormbunkar på Jorden medan T-Rex och hans polare klampade omkring. De är som vackrast tidigt på våren, när de sticker upp sina små strutar ur jorden och långsamt vecklar ut sina blad.

Dessa bilder tog jag redan den 29 april i Trädgårdsföreningen i Göteborg, men de har blivit liggande i datorn tills nu.

Snart kommer det lite somrigare bilder, igår besökte jag nämligen en helt fantastisk trädgård i Ödsmål. Birgitta som har bloggen Glädjekällan hade bjudit in några trädgårdsbloggare och jag fick följa med! Det var hur trevligt som helst och fantastiskt att få se den trädgård jag ”känner” genom hennes blogg. Jag kan säga att den var ännu finare i verkligheten… Ska lägga upp lite bilder och berätta mer i helgen!

8 svar till “Trolska ormbunkar

  1. Ja viss är ormbunkarna fantastiska! Otroliga när de väcklar ut sig om våren. De och magnoliorna – härliga åldringar. Ja visst var det kul igår! Birgittas trädgård är fantastisk. Kram Karin

  2. Jag älskar ormbunkar! De kan ju rdda vilket skuggigt hörn som helst.

  3. Jättefina bilder, de ser verkligen trolska ut, lite John Bauer på det och du har en saga 🙂

    Har hört att i skogen så ligger gärna vildsvin och sover under ormbunkarna så man ska akta sig för att gå där om man inte vill bli attackerad.. :-S

  4. De är så spännande i just det där stadiet! Fina bilder.

  5. Hej hej.. Det var jättekul att träffas och nu har jag hittat din blogg.. *smile*.. det var roligt för jag tror jag missat denna helt. Visst var det en härlig bloggträff och Birgittas trädgård är helt fantastisk.. fick massa inspiration och i går kväll höll jag på till sent och pyntade min trapp. Ormbunkar är härliga och jag gillar verkligen den i alla stadier.. vill ha fler!! Önskar dig en härlig helg.. Monica

  6. Tjohoo 🙂 Vilken trevlig blogg du har 🙂 Jag har kikat in hos dig tidigare, efter att Karin ”avslöjat” att du var du *fniss*.

    Ja, det var verkligen mysigt hos Birgitta och Monica och lite fynd fick vi med oss hem *fniss* och idag har jag klurat på var min nya vita syren skall planteras.

    Nu lägger jag till dig i min lista, så jag kan ha lite ”koll” på dig.

    Må väl Birgit, kram 🙂

  7. Oj, vilken fin text. Jag älskar nu ormbunkar 🙂
    Kram!

  8. Verkligen trolska, kul att träffas.

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!